Trabzon İdare Mahkemesi, Vakfıkebir-Trabzon hattında faaliyet gösteren Sınırlı Sorumlu Vakfıkebir Otobüsçüler Kooperatifi’nin, UKOME kararına karşı açtığı davayı reddederek tartışmalı minibüs-otobüs birleşmesi şartını hukuka uygun buldu. 1980’den bu yana hattı kullanan 11 otobüsün, 73 adet M plakalı minibüsle birleşmesi koşulunu getiren UKOME kararı böylece yürürlükte kaldı. Bu karar, Trabzon’da toplu taşıma dönüşümü ve rekabet dengesini doğrudan etkileyecek nitelikte.
UKOME Kararı Neden Alındı?
UKOME, 02 Temmuz 2024’te aldığı kararla S plakalı otobüslerin sözleşme sürelerinin sona erdiğini, aynı hatta çalışan minibüslerle birleşmeleri şartıyla çalışmaya devam edebileceklerini duyurmuştu. Kararın gerekçesi, hat üzerindeki yeknesaklığı sağlamak, toplu taşımada rekabet koşullarını düzenlemek ve fiili karmaşayı önlemek olarak açıklandı.
Haber Trabzon - Trabzon Son Dakika'nın özel haberine göre Davacı kooperatif ise bu kararın hukuka aykırı olduğunu, birleşmenin mevzuatta yer almadığını ve ekonomik kayıp yaşatacağını savunarak iptal istemişti.
Mahkemeden Gelen Kararın Detayları
Mahkeme, 5216 sayılı Büyükşehir Belediyesi Kanunu ve Büyükşehir Belediyeleri Koordinasyon Merkezleri Yönetmeliği hükümleri gereği UKOME’nin toplu taşıma planlamasında geniş yetkilere sahip olduğuna dikkat çekti. S plakalı otobüslerin Vakfıkebir-Trabzon hattında taşımacılık izninin Vakfıkebir Belediyesi ile yapılan kira sözleşmesine dayandığını ve bu sözleşmenin 31 Aralık 2022’de sona erdiğini belirten mahkeme, sözleşme sonrası fiili kullanımın “kazanılmış hak” oluşturmadığına hükmetti.
Kararda, “Davacının uzun yıllar taşımacılık yapmış olması dikkate alınarak mağduriyetin önlenmesi amacıyla M plakalı minibüslerle birleşmeleri koşulu getirilmiş olup, işlemde hukuka aykırılık bulunmamaktadır.” ifadeleri yer aldı.
Karar Trabzon’un Toplu Taşıma Geleceğini Nasıl Etkileyecek?
Bu karar, Trabzon’da hat bazlı taşımacılıkta minibüs-otobüs entegrasyonunun yargı onayı aldığı ilk somut örneklerden biri olarak öne çıkıyor. Büyükşehir Belediyesi’nin tek tip taşımacılığa geçiş vizyonunu güçlendirirken, özel otobüs kooperatiflerinin sözleşme süresi sona erdiğinde fiili çalışma üzerinden hak iddiasında bulunmalarının önüne geçiyor.
Öte yandan, Vakfıkebir-Trabzon hattında uzun süredir yaşanan belirsizlik, yerelde yeni tartışmaları beraberinde getirebilir. UKOME’nin kararları bundan sonra Trabzon’un diğer ilçe hatlarına da emsal niteliği taşıyacak.
Şimdi Söz Sizde
Sizce Trabzon’da minibüs ve otobüs hatlarının birleşmesi, toplu taşımayı modernleştirir mi yoksa küçük esnafı zora mı sokar? Düşüncelerinizi yorumda paylaşın, tartışmaya katılın.